تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/26 - 07:57
کد خبر: 507767

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

فضای حاکم انتخاباتی بر روزنامه‌های کشور/ از فرمول وحدت تا گفت‌وگوی واقعی‌تر

فضای حاکم انتخاباتی بر روزنامه‌های کشور/  از فرمول وحدت تا گفت‌وگوی واقعی‌تر

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ شبکه‌های تلویزیونی و مراکز تولیدی سیما با هدف آگاهی بخشی به مردم و رسیدن به انتخاب اصلح، برنامه‌های متنوعی را در قالب ساختارهای مختلف برنامه‌سازی تدارک دیده‌ بود که در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنامـه‌های تبلیغـاتی نـامـزدهـای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از روز چهارم تبلیغات وارد مرحله جدیدی شده است. در این دوره سازمان‌صداوسیما ابتکار عمل جدیدی به خرج داده که آن برگزاری میزگرد‌های تخصصی با حضور نامزد و مشاوران او و سه تن از کارشناسان آن حوزه است. این میزگرد‌ها در سه حوزه فرهنگی، سیاست خارجی و اقتصادی برگزار و به صورت زنده پخش می‌شود. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: نامزدها باید از اقتصاد سردر بیاورند اداره دولت را نمی‌توان به مشاوران سپرد

سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند و این روزها در برنامه‌های تبلیغاتی به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای خود می‌پردازند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

پزشکیان: من را اگر در اقتصاد بگذارید قطع به یقین خراب می‌کنم

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: نباید بدون کارشناسی صحبت کرد و اگر من الان نسخه به شما بدهم درست نیست چرا که باید کارشناسی شود؛ باید ناترازی‌ها توسط کارشناسان حل شود و با همه مطرح شود تا مردم صدمه نبینند و با مشارکت مردم اینها انجام شود. وی ادامه داد: من نظر کارشناسی نمی‌توانم بدهم و کارشناسان می‌توانند بنشینند، نظر بدهند و بعد با مشارکت مردم اجرا کنیم تا شرمساری هیچ نان‌آوری را نبینیم.

در ادامه وطن امروز نوشت: فرمول وحدت

 از همان ابتدای معرفی کاندیداهای دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان و مشخص شدن ترکیب نامزدها، ایده اجماع و وحدت میان کاندیداهای جبهه انقلاب تقویت شد.‌ در کنار ترکیب کاندیداها و واقعیت‌های میدانی مربوط به میزان اقبال عمومی به هر کاندیدا، تجربه دوره‌های پیشین انتخابات مانند دوره یازدهم ریاست‌جمهوری (۱۳۹۲) و دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری (۱۴۰۰) ضرورت اجماع را ملموس‌تر و عینی‌تر کرده بود.

اکنون در میانه تبلیغات کاندیداها؛ نتیجه نظرسنجی‌ها و واقعیت‌های میدانی رقابت، اجماع کاندیداهای جبهه انقلاب را ضروری‌تر کرده است. اینکه این اجماع و وحدت چگونه باید انجام شود و فرمول آن چگونه باید باشد، تابع چند گزاره واقع‌بینانه است. در واقع برای انتخاب کاندیدای نهایی باید چند نکته را مدنظر قرار داد:

1- اقبال عمومی و نتیجه نظرسنجی‌ها: یکی از گزاره‌های مهم در انتخاب کاندیدای نهایی، وضعیت رای وی است. قاعدتا کاندیدای نهایی باید در نظرسنجی‌ها اقبال عمومی بیشتری نسبت به سایر کاندیداهای جبهه انقلاب داشته باشد. به عبارت ساده‌تر،

یکی از پیش‌شرط‌های انتخاب کاندیدای نهایی باید این باشد که این کاندیدا از سایر کاندیداهای جبهه انقلاب، رای بیشتری داشته باشد.‌ ملاک تشخیص این موضوع، باید نظرسنجی‌ها و ضرایب علمی مربوط به پایداری و امکان جذب کاندیدا باشد.

2- قابلیت جذب رأی سایر کاندیداها: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب کاندیدای نهایی باید لحاظ شود، اطمینان از اضافه شدن سبد سایر کاندیداهای جبهه انقلاب به سبد وی است.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: یادگار-ابراهیم برای خراسان رضوی

پنجشنبه گذشته با سفر سرپرست ریاست‌جمهوری به خراسان رضوی، بهره‌برداری یا عملیات اجرایی 109 طرح عمرانی در حوزه‌های مختلف آغاز شد. این طرح‌ها، مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهور شهید به این استان بودند که حالا در غیاب او، با حضور محمد مخبر به بهره‌برداری رسید.

مشی رئیس جمهور شهید، پیگیری و اجرای طرح‌های مصوب در هر سفر استانی بود تا هم وعده بی‌جهت به مردم داده نشود و هم نیازها و مشکلات مردم به فوریت حل شود. از این رو، طرح‌های مصوب در سفر نخست شهید آیت‌الله رئیسی، با جدیت و پشتکار دستگاه‌های مختلف دولتی دنبال شد. مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا بود این طرح‌ها در قالب دور دوم سفرهای استانی و با حضور شهید رئیسی به بهره‌برداری برسند، اما با شهادت خادم‌الرضا(ع) و همراهان ایشان این امر میسر نشد.

حالا این طرح‌ها با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید تا هم نشانی باشد از «صادق الوعد» بودن دولت شهید رئیسی و هم یادگاری باشد از خادم الرضا(ع) برای مردم استانی که مجاوران امام رضا(ع) نیز محسوب می‌شوند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: سرنوشت‌سازی مرددها

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر اتفاق خاصی در فضای اجتماعی رخ ندهد احتمالا تکلیف رئیس دولت چهاردهم در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد؛ برای مثال مرکز افکارسنجی شناخت  دومین نظرسنجی انتخاباتی خود را منتشر کرد . نظرسنجی که از زوایای مختلف قابل تامل بوده و از منظر سیاسی پیام های مختلفی با خود به همراه دارد.   یافته‌های دومین موج نظرسنجی شناخت پس از اعلام اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد مشارکت در این دوره بیش از ۵۰ درصد خواهد بود.

بر این اساس ۵۳.۶ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت خواهند کرد. همچنین ۱۷.۴ درصد از پاسخگویان هنوز نسبت به شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند. ۲۹ درصد از افراد نیز قطعا در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

از دیگر مهم ترین یافته های  دومین  نظرسنجی «مرکز تحقیقات اجتماعی و داده‌کاوی شناخت» درباره گرایش انتخاباتی مردم نسبت به چهاردهمین دوره رقابت‌های ریاست‌جمهوری که از ۲۱ تا ۲۴ خرداد به روش تلفنی و با جامعه آماری ۱۰۰۰ نفر سراسری  برگزار شده، نشان می‌دهد که نزدیک به یک‌چهارم کسانی که قصد مشارکت دارند، هنوز نامزد مد نظر خود را برنگزیدند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: توفیق اقتصادی و سیاسی ثمره مشارکت مردمی

انقلاب جمهوری اسلامی ایران، انقلاب نور و حضور مردم بود و از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز، همواره رهنمودهای مقام معظم رهبری توامان با بصیرت افزایی و مشارکت آگاهانه مردم موجب شد تا کشور به توفیقات بزرگ اقتصادی و سیاسی دست یاید.

به بیان دیگر مشارکت مردمی، همواره پشتوانه اقتدار کشور بوده است و سبب عبور از پیچ و خم‌های دشوار اقتصادی شده است. رویکرد مشارکت مردمی امری حائز اهمیت و یکی از مطالبات جدی حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌باشد به گونه‌ای که ایشان در نام‌گذاری سال جاری، جهش تولید را مکمل مشارکت مردمی دانستند و بر لزوم حضور مردم تاکید کردند.

با شهادت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و سایر شهدای گرانقدر خدمت و رقم خوردن انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، بار دیگر زمینه مشارکت مردمی فراهم و مطابق با عنوان مقام معظم رهبری، حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان خدمت گشت. امروز مشارکت مردم همچون سایر ادوار تعیین کننده و اهمیتی دو چندان دارد چراکه کشور نیازمند استمرار خط مشی شهدای خدمت است و نیازمند لمس ثمره اقدامات سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم می‌باشد.

جوان نوشت: ناگهان مشاوران نامزدها!

برگزاری میزگرد‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نامزد‌ها با مشاوران‌شان، این چالش را بین طرفداران نامزد‌ها به میان آورده که آیا یک رئیس‌جمهور باید آن حدی از تخصص و تسلط بر امور را داشته باشد که از مشاوران چونان مشاور و نه چیزی بیشتر استفاده کند و خود بر امور، تسلط و قدرت تشخیص مشورت درست از نادرست را داشته باشد، یا برعکس این مشاوران هستند که باید بر رئیس‌جمهور، حجت و غلبه داشته باشند؟

این چالش به‌ویژه پس از آنکه یکی از نامزد‌ها از برنامه‌محوربودن خود در سایه دولت گذشته سخن گفت و دیگری از زندگی‌کردن با برنامه هفتم و سومی از به‌کارگیری مشاوران به‌علت ناآگاهی خود نسبت به مسائل اقتصادی خبر داد، پررنگ‌تر شد. «جوان» در گزارشی به این چالش پیش‌رو پرداخته است.

جام جم این‌گونه نوشت: رسانه‌ملی؛ بسترساز انتخاب آگاهانه

شبکه یک

برنامه«جریان»به تبیین شاخص‌های رئیس جمهور وانتخاب اصلح می‌پردازد.این برنامه هرشب ساعت۲۰روی آنتن می‌رود.همچنین برنامه «پایش» نیز با حضورنامزدهای انتخاباتی ساعت ۲۲و ۴۵ دقیقه روی آنتن می‌رود. مناظره حدودا چهار ساعته زنده نیز از شبکه یک سیما پخش می‌شود.همچنین برنامه «با مردم» باحضور نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

شبکه دو

ویژه برنامه «زمانه» با محوریت موضوع «انتخابات ریاست جمهوری» هرشب حوالی ساعت ۲۳ پخش می‌شود. برنامه‌های «صبحانه ایرانی»، «پاورقی» و «نوسان» ساعات ۷، ۱۹ و ۴۵ دقیقه و ۲۱ نیز با رویکرد انتخابات روی آنتن می‌رود.  برنامه «خط سوم» نیز به صورت زنده با حضور نماینده نامزدهای انتخاباتی حول ایده‌های اصلی آنها در خصوص موضوعات مهم حوزه زنان و خانواده حوالی ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود.

شبکه سه

برنامه «میزگرد سیاسی» از روز پنجشنبه ۲۴ خرداد تا چهارشنبه ۳۰ خرداد با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری، از ساعت۱۴ و ۳۰دقیقه تا ۱۶ روی آنتن می‌رود.

شبکه چهار

مجموعه برنامه‌ گفت‌وگو محور «مادرم ایران» درباره مسائل و چالش‌های کشور با حضور فرهیختگان روستایی و معلمان از شبکه چهار پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت بابرقراری ارتباط اینترنتی بادوکارشناس، می‌کوشد با نظرخواهی و دریافت دیدگاه‌های روستاییان و فرهنگیان برای مسائل و چالش‌ها، راه‌حل‌های کاربردی ارائه دهد.«مادرم ایران» روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۷ به مدت ۳۰ دقیقه از شبکه چهار پخش می‌شود.«تقاطع» به مدت ۱۶شب، هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه تا دو روز مانده به انتخابات از شبکه چهار پخش می‌شود.

شبکه نسیم

شبکه نسیم با ویژه برنامه‌های «نسیما»، «نسیمی‌شو» و «نسیم آرا» انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری را پوشش می‌دهد.دوربین مخفی «نسیما» با حضور در بین مردم از انتخابات سخن می‌گوید و نظرات مردم را در این مورد جویا می‌شود.همچنین بخش‌های برنامه «نسیمی شو» به انتخابات چهاردهم خواهد پرداخت و برنامه«نسیم آرا» با پخش زنده انتخابات در روز هفتم و هشتم تیر ماه از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود.

شبکه تهران

برنامه زنده «تهران ۲۰» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ با حضور نمایندگان هر نامزد و پرداخت به برنامه‌های آنها در مورد مسائل کلان استان تهران روی آنتن می‌رود. برنامه‌های «سلام تهران» و «به خانه بر‌می‌گردیم» نیز با رویکرد انتخابات روی آنتن می‌رود.« «در شهر» و «در استان» با ارتباط زنده در روز برگزاری انتخابات  این رویداد  می‌پردازد.

در ادامه همشهری نوشت:  نامزدها مراقب باشید؛ با هوادارانتان قضاوت می‌شوید

در فاصله 13روز مانده به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت کاندیداها برای جلب آرای عمومی در حالی ادامه دارد که بررسی عملکرد هواداران کاندیداها در فضای رقابت‌های انتخاباتی، می‌تواند به‌عنوان شاخص معتبری به‌منظور انتخاب «گزینه اصلح» درنظر گرفته شود.

اگرچه این روزها تقریبا همه چهره‌ها و جریان‌های سیاسی بر اصل «رعایت اخلاق انتخاباتی» تأکید دارند، اما زیر ذره‌بین بردن عملکرد هواداران، یکی از محوری‌ترین سنجه‌ها برای بررسی میزان پایبندی کمپین‌های انتخاباتی نسبت به رعایت اصول اخلاقی است. اهمیت چنین شاخصی، در فهم این نکته محوری نهفته است که میزان کنترل کاندیداها بر رفتار و عملکرد انتخاباتی حامیان و هواداران‌شان، نشان‌دهنده میزان تسلط آنان بر جریان‌های پیرامونی است؛ موضوعی که می‌تواند گویای میزان توانمندی آنها برای اداره مناسب امور در دولت آینده باشد.

میزان کنترل کاندیداها بر رفتارها و فعالیت‌های طرفداران در شرایطی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب «رئیس‌جمهور صالح» مطرح می‌شود که جامعه به این نکته محوری واقف است که کسی که توانایی کنترل رفتارهای انتخاباتی غیراخلاقی حامیان و هواداران خود را نداشته باشد، به‌طورقطع در برقراری حداکثری «انسجام اجتماعی» نیز ناکام خواهد بود.

کاندیداها از زاویه‌دید هواداران

عملکرد حامیان و جمعیت‌ هواداران کاندیداها در رقابت‌های انتخاباتی را می‌توان نمودی از ویژگی‌های کاندیدا به‌حساب آورد؛ گزاره‌ای که رأی‌دهندگان را به مسیر صحیح انتخاب هدایت خواهد کرد. در چنین شرایطی عدم‌کنترل کاندیداها بر کمپین‌های هواداریشان، پیام‌های روشنی به جامعه مخابره می‌کند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

بی‌توجهی به انسجام اجتماعی: کاندیدایی که توانایی کافی برای کنترل هواداران خود در مسیر رعایت الزام‌های یک رقابت انتخاباتی اخلاقی را ندارد، این پیام روشن را به جامعه مخابره می‌کند که «انسجام اجتماعی» در دولت او مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

امید بستن به حاشیه‌سازی‌ها: رعایت‌نشدن اخلاق انتخاباتی از سوی کاندیدا و عدم‌تأثیرگذاری او بر چنین جریانی، به‌روشنی گویای این واقعیت است که او پیش از آنکه از برنامه‌ها و نقشه‌راه مدونی برای قانع‌کردن افکارعمومی برخوردار باشد، به حاشیه‌سازی‌ها امید بسته است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: گفت‌وگوی واقعی‌تر

در جلسات دفاع دکتری، دانشجو در مقابل چند داور باید ابتدا به مدت 20 دقیقه از تز دکتری خود دفاع کند و بعد از آن اظهارات استاد و داوران مطرح می‌شود و سوالات خود را از دانشجو می‌پرسند.

ترکیبی که میزگردهای انتخاباتی تلویزیون تا الان برگزار شده، بسیار به آن نزدیک است و حالا نامزد انتخاباتی باید روی میز دفاع بنشیند و درمقابل کارشناسان از ایده خود برای دولت آینده دفاع کند. در ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری، اینکه نامزدهای انتخاباتی چه بگویند، چه وعده‌‌هایی دهند و روی کدام یک از مشکلات کشور بایستند، در اینکه فضای انتخابات به چه سمت‌وسویی برود، تعیین‌کننده بوده است.

تقریبا یک رویکرد در انتخابات‌های گذشته مشترک بوده و آن هم تکیه نامزدها به حمله به رقبا، شعارهای جذاب و کلی‌گویی‌هایی است که بتوانند از آن طریق آرا جذب کنند. امری که نامزدهای انتخاباتی در مناظره‌های تلویزیونی بیشترین بهره خودشان را از این ماجرا می‌بردند و بدون اینکه اثبات کنند برنامه‌ و ایده‌ای دارند، راهی پاستور می‌شدند.

در این میان اگر مجری‌های تلویزیونی سعی می‌کردند نامزدها را به سمت نظر دادن درباره اظهارات کارشناسی سوق دهند، به سوگیری محکوم می‌شدند. بهترین روش، قرار گرفتن کارشناس‌ها مقابل نامزدها و مطرح کردن سوالاتی است که آنها را از حرکت به سمت شعار دادن و کلی‌گویی دور کنند و به مخاطب نشان دهند نامزد در آن حوزه تخصصی چقدر ایده دارد و قرار است چه کار کند. امری که در فرم جدید میزگردهای انتخاباتی تلویزیون دنبال می‌شود.

مناظرات دیگر تنها برنامه جذاب تلویزیون نیست

ترکیب برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون برای انتخابات تیرماه یک تفاوت جزئی با سال‌های گذشته دارد. در ادوار گذشته جذاب‌ترین برنامه انتخاباتی تلویزیون، مناظرات تلویزیونی بود که به صورت زنده پخش می‌شد. فرم برگزاری این مناظرات در سال 88 به جذاب‌ترین شکل خود، یعنی «دوبه دو» برگزار ‌شد و در انتخابات سال92 هم همه نامزدها برای مناظره حضور پیدا می‌کردند. مناظرات انتخاباتی، جدای از مستندها و برنامه‌های تبلیغی، تنها برنامه‌ای بود که نامزدها فرصت پیدا می‌کردند تا وزن و عیار خود را در رقابت با رقبا به نمایش بگذارند.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشجویان خطاب به جلیلی: با انصراف شما کنار نمی‌آییم
در دولت من هر دانشگاه یک دولت سایه است/ موضوع برجام قدیمی شده است
دلیل بیرانوند برای فسخ با پرسپولیس چیست؟
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد +عکس
رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی
مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان دستگاه قضا +فیلم
امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است
۴۱۰۰ استاد دانشگاه آزاد خواستار عذرخواهی پرشکیان شدند
لیست خرید استقلال بالاخره مشخص شد
وزیر نفت: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت شهید‌ رئیسی تکمیل شد
تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس تصویب شد
قالیباف: برای رفع تحریم هرکجا لازم باشد می‌روم و آن را رفع می‌کنم
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد
جشن ۱۰ کیلومتری غدیر چگونه برگزار می شود +جزئیات
نماهنگ « بابا حیدر» گروه سرود نجم الثاقب منتشر شد
رونمایی از اثر جدید روح‌الامین در قم +عکس
چراغ سبز رامین رضائیان به استقلال
اسماعیل نژاد فینالیست شد
شناسایی و احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی
ثبت‌نام آزمون msrt از فردا ۳ تیر ماه آغاز می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top